Is het ketodieet glutenvrij?

Is het ketodieet glutenvrij?

Het ketodieet is aan een opmars bezig. Wel vetten, geen suikers, bijna geen koolhydraten: het is wat anders dan wat de meeste mensen gewend zijn. Want vetten die een prominente plek in het dieet krijgen is voor veel mensen nieuw. En dat er bijna geen koolhydraten gegeten worden ook. Maar stel dat je glutenvrij wilt eten en het ketodieet wilt volgen: kan dat?

Hoe het dieet werkt
Vanuit de basis is het ketodieet erop gericht om je lichaam op een andere manier van energie te voorzien. Normaal gesproken is glucose de voornaamste brandstof voor je lichaam, tijdens het ketodieet niet. Dit is het regelrechte gevolg van het eetpatroon dat met dit dieet gepaard gaat. Zonder koolhydraten (of heel weinig) heeft het lichaam niet genoeg glucose voorhanden om energie van te maken. Het heeft dus geen andere optie: of opgeven, of de vetten aanspreken. En die keuze is niet moeilijk voor je lichaam.

Het schakelt namelijk over op vetten en maakt daarbij ketonen aan om je lichaam van voldoende energie te voorzien. Het resultaat is een effectieve verbrandingsmachine dat op vetten draait; de vetten uit je voeding, maar vooral ook de vetten op je lichaam.

De voedingslijst voor het ketodieet schrikt af, maar waarschijnlijk niet bij iemand die al glutenvrij eet. Het ketodieet kun je samenstellen uit vlees en dierlijke producten, groene bladgroenten, bovengrondse groenten, zuivel, noten en zaden, avocado en bessen, oliën en andere vetten. Kortom, de voedingslijst bestaat bijna alleen uit eiwit- en vetrijke producten.

Glutenvrij of niet?

Omdat je vrijwel geen koolhydraten eet tijdens het dieet, vermijd je al veel producten waar gluten in zitten. Glutenvrij eten en keto is dus mogelijk. Het ketodieet beperkt alle granen, dus wat dit betreft kan het een natuurlijke overgang zijn voor iemand die al glutenvrij eet. Het is een ideale manier om te eten voor mensen met coeliakie en glutenintolerantie omdat een strikt ketodieet geen brood, granen of op graangebaseerde toevoegingen toelaat. De meeste mensen die het ketodieet volgen vermijden dus de al granen, en hierdoor zijn deze diëten meestal ook 100% glutenvrij.

Er zijn echter een aantal keto-vriendelijke producten die wel gluten bevatten. Veel sojasauzen en low carb brood en tortilla-producten bevatten bijvoorbeeld gluten. Zelfs als je het ketodieet volgt is het daarom belangrijk dat je de voedseletiketten zorgvuldig leest om gluten volledig te vermijden.

Share this post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *